ДОШКОЛЁНОК - развитие ребенка, подготовка к школе в Киеве



Дислексія

Часткове порушення процесу опанування читання, яке виявляється в численних стійких помилках, що повторюються, і обумовлене недостатньою сформованістю в дитини психічних функцій, які беруть участь у процесі опанування читання, фахівці називають дислексією.






Це порушення не є результатом розумової відсталості або фізичної травми дитини. Діти, які страждають на дислексію, мають нормальний інтелект, у них не спостерігається порушень під час усного мовлення або його розуміння. Труднощі, які спіткають їх під час читання, мають різні форми й обумовлені низкою причин. У одних дітей причини порушення мають переважно зорово-просторовий характер: діти зазнають труднощів у сприйнятті слова як цілого, не можуть відрізняти слова, що складаються з тих самих літер, але в іншому поєднанні. Інші діти нездатні сприймати зв'язки між поєднаннями літер і тими поняттями, які вони означають (такі діти можуть упізнати та правильно прочитати слово волосся, але їх спантеличить слово колосся; прохання вимовити незнайоме слово спантеличує їх).

Одне з пояснень зорово-просторових утруднень, що їх зазнають деякі діти, які страждають на дислексію, пов'язує ці утруднення з нестабільною окодомінантністю. У більшості людей одне око є домінуючим. Нестабільна окодомінантність може призвести до порушення руху очей, і дитині буде важко стежити за розташуванням літер і слів на сторінці. Нестабільна окодомінантність може бути наслідком того, що жодна з півкуль головного мозку не здійснює домінуючого контролю за рухами очей.

Порушення читання у дітей зі змішаною домінантою зустрічаються втричі частіше, ніж у дітей зі сталим правим або лівим домінуванням. Змішана домінанта стає на заваді моторно-сенсорній координації, заважає дитині набути автоматизму під час читання, тобто навичок читання. Деякі дослідники також відзначають значну частоту порушень читання у ліворуких дітей: від 9% до 18% (такі порушення зустрічаються і у праворуких дітей, але в меншому ступені, ніж у ліворуких). Дехто з дослідників, які вивчають порушення читання в дітей, відзначають спадкоємну схильність до дислексії.

Достатня сформованість просторових уявлень є необхідною передумовою розрізнення та засвоєння літер дитиною. Можна припустити, що у процесі еволюції ліворуких дітей, які не мають проблем із читанням, утворилися механізми, що компенсували подібну дискоординацію, а у ліворуких дислексиків ці системи компенсації формуються повільніше й пізніше.

Один із методів виправлення порушень читання, які мають генетичну основу, запропонований болгарським фахівцем — дефектологом В. Мановою-Томовою. Згідно з цим методом, насамперед, необхідно перевірити швидкість читання дитини. З'ясувавши, що дитина не в змозі прочитати речення правильно, їй пропонують: «Хочеш навчитися читати швидко? Це дуже легко зробити. Навчися спочатку читати слово про себе й тоді вимови його вголос; під час промовляння першого слова уголос переведи погляд на наступне слово і знову прочитай його про себе: завдяки цьому після вимовляння першого слова ти вже будеш готовою вимовити друге й так далі. Спробуй зробити це!» Якщо перша спроба виявиться невдалою, дитині необхідно пояснити ще раз послідовність дій, поки вона не навчиться це робити.

"Незабаром до школи"

 

Для добавления комментария необходима регистрация и авторизация.

Реклама