Часткове порушення процесу опанування читання, яке виявляється в численних стійких помилках, що повторюються, і обумовлене недостатньою сформованістю в дитини психічних функцій, які беруть участь у процесі опанування читання, фахівці називають дислексією.
Це порушення не є результатом розумової відсталості або фізичної травми дитини. Діти, які страждають на дислексію, мають нормальний інтелект, у них не спостерігається порушень під час усного мовлення або його розуміння. Труднощі, які спіткають їх під час читання, мають різні форми й обумовлені низкою причин. У одних дітей причини порушення мають переважно зорово-просторовий характер: діти зазнають труднощів у сприйнятті слова як цілого, не можуть відрізняти слова, що складаються з тих самих літер, але в іншому поєднанні. Інші діти нездатні сприймати зв'язки між поєднаннями літер і тими поняттями, які вони означають (такі діти можуть упізнати та правильно прочитати слово волосся, але їх спантеличить слово колосся; прохання вимовити незнайоме слово спантеличує їх).
Одне з пояснень зорово-просторових утруднень, що їх зазнають деякі діти, які страждають на дислексію, пов'язує ці утруднення з нестабільною окодомінантністю. У більшості людей одне око є домінуючим. Нестабільна окодомінантність може призвести до порушення руху очей, і дитині буде важко стежити за розташуванням літер і слів на сторінці. Нестабільна окодомінантність може бути наслідком того, що жодна з півкуль головного мозку не здійснює домінуючого контролю за рухами очей.
Порушення читання у дітей зі змішаною домінантою зустрічаються втричі частіше, ніж у дітей зі сталим правим або лівим домінуванням. Змішана домінанта стає на заваді моторно-сенсорній координації, заважає дитині набути автоматизму під час читання, тобто навичок читання. Деякі дослідники також відзначають значну частоту порушень читання у ліворуких дітей: від 9% до 18% (такі порушення зустрічаються і у праворуких дітей, але в меншому ступені, ніж у ліворуких). Дехто з дослідників, які вивчають порушення читання в дітей, відзначають спадкоємну схильність до дислексії.
Достатня сформованість просторових уявлень є необхідною передумовою розрізнення та засвоєння літер дитиною. Можна припустити, що у процесі еволюції ліворуких дітей, які не мають проблем із читанням, утворилися механізми, що компенсували подібну дискоординацію, а у ліворуких дислексиків ці системи компенсації формуються повільніше й пізніше.
Один із методів виправлення порушень читання, які мають генетичну основу, запропонований болгарським фахівцем — дефектологом В. Мановою-Томовою. Згідно з цим методом, насамперед, необхідно перевірити швидкість читання дитини. З'ясувавши, що дитина не в змозі прочитати речення правильно, їй пропонують: «Хочеш навчитися читати швидко? Це дуже легко зробити. Навчися спочатку читати слово про себе й тоді вимови його вголос; під час промовляння першого слова уголос переведи погляд на наступне слово і знову прочитай його про себе: завдяки цьому після вимовляння першого слова ти вже будеш готовою вимовити друге й так далі. Спробуй зробити це!» Якщо перша спроба виявиться невдалою, дитині необхідно пояснити ще раз послідовність дій, поки вона не навчиться це робити.
"Незабаром до школи"
< Предыдущая | Следующая > |
---|